ذخیره‌ سازی هوشمند اطلاعات: آینده تکنولوژی‌های Storage

ذخیره سازی هوشمند اطلاعات یا Intelligent Storage یک سیستم ذخیره‌سازی داده است که به‌لطف هوش مصنوعی، فرآیند انتقال و نگهداری اطلاعات را خودکار و بهینه می‌کند. این سیستم فرآیندها را با لایه‌ای جدید از نرم‌افزارهای امنیتی پیش می‌برد؛ لایه‌ای که مسئول تجزیه‌وتحلیل و پردازش داده‌ها است.

اما این روش جزئیات بیشتری دارد که در صورت آگاهی نسبت‌به آن‌ها، می‌توانیم با صرف هزینه کمتر، عملکرد بیشتری را از Intelligent Storages انتظار داشته باشیم. بنابراین در ادامه با پوشش عنوان‌هایی مانند چیستی این فناوری، 10 مزیت آن و جزئیات مهم دیگر، موضوع Intelligence Storage را زیر ذره‌بین قرار خواهیم داد.

ذخیره‌ سازی هوشمند اطلاعات؛ آینده تکنولوژی‌های Storage

ذخیره سازی هوشمند اطلاعات چیست؟

ذخیره‌ سازی هوشمند اطلاعات تکنولوژی جدیدی است که از هوش مصنوعی (AI) برای مدیریت فعالیت‌های سیستم یا ذخیره داده‌ها در فضای ابری استفاده می‌کند. در این فناوری، هوش مصنوعی برای یادگیری مداوم و سازگاری با محیط ابری هیبریدی به‌کار می‌رود. هدف از ادغام AI با منابع ذخیره‌سازی اطلاعات، مدیریت و تحویل بهتر داده‌ها است. هوش مصنوعی در این تکنولوژی قابلیت استقرار را به‌عنوان سخت‌افزار داخلی، دستگاه مجازی یا سرویس ابری دارد.

چرا به ذخیره سازی هوشمند اطلاعات نیاز داریم؟ 

امروزه دستگاه‌های دیجیتال به ابزاری جداناپذیر از زندگی ما تبدیل شده‌اند. این دستگاه‌ها به‌طور مستمر در حال ایجاد، دسترسی و به‌اشتراک‌گذاری داده‌ها هستند. بنابراین هر کاربر می‌تواند میلیون‌ها – شاید میلیاردها – داده را در فضای آنلاین بسازد یا استفاده کند.

علاوه‌بر این، دستگاه‌های دیگری وجود دارند که در تکنولوژی‌های مختلف به‌کار می‌روند؛ مانند تراشه‌های هوشمند، دوربین‌های امنیتی، خودروهای هوشمند، ایمپلنت‌های پزشکی و غیره. هرکدام از این دستگاه‌ها داده‌هایی را ساخته یا دریافت می‌کنند و سپس آن‌ها را به منبع می‌فرستند؛ منابعی که با آن‌ها تعامل دارند. این سیستم‌ها شامل فروشگاه‌های مواد غذایی، سیستم‌های حمل‌ونقل، شبکه‌های سلولی و سرورهای سازمانی می‌شوند. 

بسیاری از این داده‌ها در فضای ابری هیبریدی (Hybrid Cloud Storage) ذخیره می‌شوند تا دسترسی، کنترل و مدیریت آن‌ها آسان باشد. دنیای ابر هیبریدی به‌معنای تولید مداوم حجم عظیمی از داده است. این داده‌ها می‌توانند فوق‌العاده مفید و موثر باشند؛ به‌شرطی‌که بتوان به آن‌ها دسترسی داشت، سازمان‌دهی و تجزیه‌وتحلیل کرد. 

سیستم‌های ذخیره‌سازی سنتی – مانند استفاده از دیسک‌های HDD و SSD – برای انجام این کارها موثر و کارآمد نیستند. بنابراین نیاز به نوع جدیدی از تکنولوژی‌های ذخیره‌سازی داده داریم. به‌همین‌دلیل فناوری Intelligent Storages به‌لطف AI، به‌کمک متخصصان و دیتاسنترهای سراسر دنیا آمده و ضعف سیستم‌های سنتی ذخیره‌سازی را پوشش داده‌ است.

3 دلیل شکست تکنولوژی‌های سنتی در برابر Intelligent AI Storage

3 دلیل شکست تکنولوژی‌های سنتی در برابر Intelligent AI Storage

روش‌های ذخیره‌سازی سنتی بر حجم داده‌های از پیش تعریف‌شده تکیه دارند؛ به این معنا که فضای مورد نیاز و پیش‌بینی‌شده خریداری و نگهداری می‌شود و در صورت نیاز کاربر یا سیستم، گسترش می‌یابد.  این روش‌ها برای انجام عملیات هوش مصنوعی‌های مولد بهینه نیستند. به‌همین‌علت، می‌توانیم سه دلیل زیر را برای شکست این تکنولوژی در برابر Intelligent AI Storage بدانیم:

1. عدم سازگاری با کلان داده

در تئوری، سیستم‌های ذخیره‌سازی سنتی می‌توانند حجم زیادی از داده‌ها را مدیریت کنند؛ اما هنگامی‌که متخصصان نیاز به بهبود کارایی و استخراج بینش دارند، بسیاری از آن‌ها نمی‌توانند به‌سادگی حجم عظیم داده‌ها را پردازش و تحلیل کنند.

2. حفاظت محدود از داده‌ها

تهدیدات امنیت سایبری امروزی می‌تواند داده‌ها را آلوده و فعالیت‌های آنلاین شرکت‌ها را در یک چشم‌به‌هم زدن متوقف کنند. درحالی‌که اغلب روش‌های ذخیره‌سازی سنتی در شناسایی مشکلات امنیتی کمک‌کننده هستند، اما به‌طور معمول پس از وارد شدن آسیب، ممکن است همه داده‌ها از دست رفته و منجربه لغو قرارداد مشتریان دیتاسنترها شود.

3. هزینه‌های گزاف برای ایجاد امنیت

به‌روز ماندن در امنیت سایبری برای اکثر سازمان‌ها چالش‌برانگیز و پرهزینه است. زمان و پولی که شرکت‌ها باید برای حفظ امنیت دیتاسنترهای سنتی خود بپردازند، آموزش، نظارت مستمر و فناوری‌های زیادی را می‌طلبند؛ اما راه‌کارهای ذخیره سازی هوشمند اطلاعات به فروشندگان این خدمات اجازه می‌دهند تا این هزینه را بین مشتریان خود تقسیم کنند. بنابراین دیگر تمام هزینه‌های زیرساخت ذخیره‌سازی برعهده مدیران نخواهد بود.

5 مزیت ذخیره سازی هوشمند اطلاعات 

تکنولوژی AI Storage به‌شکل هوشمندانه‌ای کارایی و عملکرد فضاهای ذخیره‌سازی را بهبود می‌دهد. در ادامه به پنج دلیل برتری این سرویس نسبت‌به فناوری‌های سنتی ذخیره‌سازی اشاره خواهیم کرد.

1. پشتیبانی از ورودی‌ها و دستگاه‌های بیشتر

سیستم‌های سنتی Storage اغلب سرویس‌های یک‌پارچه را روی یک دستگاه و فقط با یک نوع دسترسی ارائه می‌دهند؛ اما راه‌حل های ذخیره سازی هوشمند اطلاعات می‌توانند ورودی‌های بیشتری را از کاربران و پلتفرم‌های پراکنده در نقاط جغرافیایی مختلف دریافت کنند.

2. جابه‌جایی داده‌ها به‌شکل هوشمند

چابکی پردازش در عملیات مختلف، افزایش بازدهی زیرساخت‌ها و توانایی انطباق با الگوهای استفاده، از مزایای تکنولوژی‌های مبتنی‌بر AI Storage هستند. این ویژگی‌ها کمک می‌کنند تا داده‌هایی که به‌ندرت استفاده می‌شوند، توسط هوشمندی الگوریتم‌ها به فضاهای ارزان‌تر منتقل شوند. 

3. کنترل بیشتر روی داده‌ها

ذخیره سازی هوشمند اطلاعات به شرکت‌های دیجیتال کمک می‌کند تا ارزش بیشتری را از داده‌های خود استخراج کنند. این بینش‌ها برای چشم‌انداز آینده کسب‌وکار و تحلیل رقبای آن‌ها حیاتی هستند.

4. امنیت و پایداری

حفاظت از داده‌های ذخیره‌شده و  آن‌‌ دست از اطلاعاتی که در حال انتقال هستند، مزیت دیگر سیستم‌های AI Storage است. این میزان از امنیت، پایداری زیرساخت را تضمین می‌کند؛ به‌طوری‌که اگر دسترسی غیرمجازی رخ دهد، داده‌ها غیرقابل خواندن باقی می‌مانند.  

5. بک‌آپ‌گیری چندنسخه‌ای

تکنیک پشتیبان‌گیری با شکاف هوا یا “Air-gapped Backup” یک استراتژی بک‌آپ‌گیری و حفاظت از داده است. این فناوری نسخه‌های پشتیبان از داده‌ها را علاوه‌بر سرور اصلی، در فضاهای اشتراکی به‌صورت جداگانه ذخیره می‌کند. فضا جایی است که از نظر فیزیکی یا منطقی، جدا از شبکه اصلی و اینترنت قرار دارد؛ اما با تکنیک‌های خوشه‌بندی، با سرور اصلی در ارتباط است.

4 خطر امنیتی استفاده از AI Storage

هوش مصنوعی در سال 2022 به شهرت بسیار زیادی رسید و پیش‌بینی می‌شود که در سال‌های آینده، با سرعت زیادی به رشد خود ادامه دهد. بنابراین متخصصان زیرساخت‌های ذخیره‌سازی، به‌ویژه آن‌هایی که از منابع ابری استفاده می‌کنند، باید درباره نحوه کارکرد، قابلیت‌ها و خطرات این سیستم‌ها دانش کافی کسب کنند. در ادامه لیستی از خطرات هوش مصنوعی که درحال‌حاضر امکان رخ دادن روی فناوری‌های ذخیره‌سازی را دارند، آورده‌ایم.

  1. نفوذ به زیرساخت‌های ذخیره‌سازی محلی و ابری ناشی از هک‌ سیستم‌های AI
  2. شکست سیستم‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی در عملکرد مورد نیاز
  3. اختلال در سیستم‌های فیزیکی ذخیره سازی هوشمند اطلاعات و ابری ناشی از حملات به مدل‌های AI
  4. نقص در گزارش‌های عملکرد سیستم Storage به‌دلیل باگ‌های هوش مصنوعی‌ مولد

2 استاندارد برای بررسی ریسک ذخیره سازی هوشمند اطلاعات

در ادامه دو نمونه از استانداردها و چهارچوب‌هایی که ریسک AI Storage را بررسی می‌کنند، تشریح کرده‌ایم.

1. ISO/IEC 23984:2023

این استاندارد توسط سازمان بین‌المللی ISO و با نام  “Information technology — Artificial intelligence — Guidance on risk management” توضیح داده شده است. استاندارد پیش‌رو در مورد خطرات مرتبط‌با فناوری هوش مصنوعی و راهنمایی‌هایی برای نحوه مدیریت و حل آن‌ها ارائه می‌دهد.

2. فریم‌ورک مدیریت ریسک سیستم‌های AI

موسسه ملی استاندارد و فناوری (National Institute of Standards and Technology) فریم‌ورک‌های مدیریت ریسک خود را برای سیستم‌های هوش مصنوعی توسعه داد. این چهارچوب امنیتی با تشریح خطرات AI و ارائه راه‌حل‌های موثر برای آن، به مقابله با خطراتی مانند نقض امنیت داده کمک می‌کند.

آنچه در ذخیره سازی هوشمند اطلاعات خواندیم

با گنجاندن هوش مصنوعی (AI) در سیستم‌های ذخیره سازی هوشمند اطلاعات، می‌توانیم انتظار پیش‌بینی فضای مورد نیاز، دسترسی به داده‌های ذخیره‌شده، به‌روزرسانی‌های خودکار و وصله‌های نرم‌افزاری را داشته باشیم. همچنین با کمک تکنولوژی AI Storage، امکان مدیریت کلان داده و اعمال جدیدترین الگوریتم‌های رمزگذاری را خواهیم داشت. این تکنولوژی در کنار مزایای کارآمد، خطراتی را به‌دنبال دارد. به‌همین‌دلیل توصیه می‌شود که فعالان شرکت‌های خدمات ابری، نسبت‌به آن درک عمیقی کسب و بهترین آموزش‌ها را دریافت کنند. در این حالت می‌توانیم امیدوار باشیم که اثربخشی این سیستم‌ها به حداکثر رسیده و خطرات این زیرساخت‌ها به‌شکل قابل‌قبولی کاهش خواهند یافت.

منابع:

Hewlett Packard Enterprise

TechTarget

PURE STORAGE

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط